Varför går helger så fort???

Ytterligare en helt underbar träningshelg till ända.... På lördagsmorgonen så rullade Lisa och Jan Gyllensten in i lilla Sävar för att spendera helgen med oss. Tanken var att träna lite hund och att umgås och ha mysigt... Vi lyckades med båda dessa planer.

Lördagen började med inkvartering i vårt gästrum och lite surr innan vi for iväg till skogen för att spåra. La ett liknade spår till Accta som jag gjort dom senaste gångerna och gud vad bra det är att ha någon annan som går med i spåret. Man blir ju lite hemmablind, både frugan och jag. Fick en massa tips om hur jag ska göra för att få ner Acctas näsa ännu mer i spåret och få henne att spåra närmare spårkärnan. Detta skulle jag testa på söndagen. Självklart fick även Java, Fedra och Arro var sitt spår.

Efter skogsarbetet for vi in på ICA för att inhandla god mat till kvällen. Vi bestämde att det skulle bli tacos, eller rättare sagt, det var ett önskemål från Janne. Dom vart ju bjudna på tacos förra helgen när dom var här, så det hade tydligen gett mersmak... :o) Så tacos fick det bli och så vin till det då.... Efter middagen så satt vi uppe till "miss i nassen" och pratade... Mkt hundsnack men även annat också.....

Idag har vi verkligen utnyttjat dagen till träning. Efter frukost med gott italienskt lantbröd så gick jag upp på övervåningen och tränade lite skall med Accta samtidigt som Åsa, Janne och Lisa skulle försöka sig på att få Java att skälla. Det är många som har försökt att hjälpa oss med detta men ingen som har lyckats. Om inte Janne skulle få henne att skälla så skulle väl ingen få det, resonerade jag.... Som sagt, jag var inte med, men jag vet att det var både en dammsugare och en kampleksak inblandad, och ja, dom fick fram några skall.... ÄNTLIGEN!!! Så nu är det väl bara att bygga vidare på detta...

Efter denna lyckade övning så for vi vidare till ett industriområde för att fixa till Javas markering i söket som har strulat det sista..... Och efter denna övning så markerade Java som aldrig förr.... :o) Härligt!!! Tänk att hundträning kan vara så satans enkel och så förbannat svår att komma på själv.... Man är ju korkad.....

Nu var det dags att spåra.... Vi for till sandtaget och la spår och undertiden som dom låg till sig så körde vi lite intervall träning på vovvsen. Först fick Fedra och Arro sig en omgång tillsammans, sen tog jag ut Accta så att hon skulle få hälsa på Fedra.... Fedra som är så himla snäll mot andra hundar upptäckte att det var en kaxig liten skit hon fick att göra med. Så kontentan av det var att Accta hamnade på rygg i sanden med en Fedra som stod över och läste lusen av henne.... (på ett snällt och bestämt sätt) Efter detta "hemska" gick vi en koppelpromenad tillsammans och Accta gick snällt och lydigt kloss intill Fedra och det verkade Fedra nöjd med.... :o)

Sen var det Javas tur att få sig lite intervallträning. Jobbigt att springa i lös sand, sa hon... ;o)

Spåren gick kanon och både Accta och Java var som små illrar i spåren och markerade apporter som aldrig förr... Jättekul!!!!!! Så himla roligt att se en förändring direkt när man har lagt om träningen lite.

For sedan till idrottsplatsen för att avsluta träningsdagen med lydnad. Java först ut och här var det koncentration och en höjning av kravställning som gällde. Och oj, vilken förvandling. Åsa var så glad efteråt att hon var nära att börja grina.... Mmmm, försätter dom så här så lär inte lägre spår vara någon big deal.... :o)

När det vart Acctas tur så fick jag ut en helt övertaggad liten tonåring som trodde att hon visste precis vad som skulle hända.... Så henne tog vi ner på jorden och så vart det bara koncentration och höjd kravställning även på denna lilla dam...... Behöver jag säga att hon har sovit hela kvällen??? ;o) Jobbigt när hjärncellerna måste jobba...

Så som ni förstår så har vi haft en helt underbar helg med det bästa sällskap man kan ha. Vi avslutade dagen med att fara på Great Eastern och käka.... Mumsich.....

Just ja, det har jag ju glömt att berätta.... I går vart måttet rågat för Java.... Accta åkte på sig en rejäl kyss i köket av henne.... Hon var som en mygga på henne och bet och slet och till slut såg Java rött.... "Du är bara en liten skit och du ska hålla dig jävligt passiv", sa hon, och det slutade med en vilt tjutande Accta med en litet jack i nosen.... Sen var det fjäsk på hög nivå i några minuter för en Java som såg mkt nöjd ut....

Av misstag har även Java och Arro fått träffas... Lisa råkade släppa ut honom ur gästrummet när Java var i hallen.... Inget som var planerat direkt.... Dom nosade på varandra och sen fick Arro gå in i gästrummet igen.... Inget mer med det....

Nu sitter vi här i soffan, mätta och belåtna och med en massa ny kunskap och tänkeställningar..... För mig har det gått upp en hel del ljus angående mitt sätt att träna lydnad på plan kontra vardagslydnad..... Tack Janne för alla kloka ord!!!!

Och sist, men inte minst..... Grattis Ulrika och Fröjda till uppflyttet ur appellen!!!!!!

Nu ska jag sitta här och jäsa en liten stund till och sen är det sängen som gäller... Är ledig imorgon med och då ska jag ta mig en riktig sovmorgon. Eftersom Åsa ska jobba natt imorgon så ska även hon sova en stund på förmiddagen, sen hade vi tänkt att fara ut och träna lite och använda våran nya kunskap. Får se om det går lika bra när vi inte är under Jannes vakande öga....

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej på er!
Vill passa på att tacka för underbart sällskap och en härlig träningshelg hos er! Vi kommer snart tillbaka...
Lisa & Jan

2007-09-24 @ 14:23:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback