Herregud, säger jag bara...

.... vilken dag alltså....

Vaknade i morse med ännu mer värk i nacke och axlar och bestämde snabbt att det inte skulle bli något jobb för mig, och tur var väl det... Märkte ganska fort att det började bubbla i magen och Ohh ja, här var det magsjuka på G.... Och inte var det nog med det heller..... Accta hade både bajsat och kräkts i buren på morgonen och det fortsatte hon med hela förmiddagen... Gjorde inget annat än torka spyor, släppa ut Accta i trägården så hon fick bajsa och själv kuta på toaletten stup i kvarten...

Dagen flöt på i ovan nämnda anda tills jag tyckte att Acctas "bajs" eller skitvatten kanske man ska kalla det, ändrade färg. Gick ut och tittade och jo, det var blod i.... Inte bra, och med tanke på att hon var trött och slö så ringde jag till vetten och dom tyckte att jag skulle komma in med henne....

Ok, tänkte jag.... Hur fasen ska jag göra nu då... Åsa var på jobbet så hon kunde inte följa med och jag kunde inte åka ensam eftersom jag knappt kan röra axlar och nacke.... Och skulle min mage fixa att köra fram och tillbaka till Vännas....? Jag ringde Sandra på jobbet, hon slutade kl 14 och trots megaförkylning så följde hon med mig...... Ytterligare än en gång, tusen tack Sandra...

Väl framme hos vetten så fick Accta komma in bakvägen ifall det är något smittsamt hon har.... Vetten kände igenom henne på magen och tyckte att hon var mjuk och fin. Antagligen så är det inget som sitter fast i tarmarna... Han sa även att om det är något som sitter fast i magsäcken så borde hon inte ha rännskita utan bara kräkas, så antagligen är det grönt där med. För säkerhetsskull fick hon äta/dricka kontrastvätska för om hon inte blir bättre över natten så får dom röntga henne i morgon. Tyvärr kräktes hon upp en del av den i bilen på väg hem, men förhoppningsvis så finns det lite kvar... Hon har även fått en kortisonspruta som ska göra henne lite törstig + att det är bra om det är en blödning i tarmen hon har. Hon fick även två andra sprutor, en med penicillin och en med antikräkmedel. Fick med mig en pasta som hon ska äta var 8:e timma som är uppstoppande + att hon ska äta penicillin i 5 dagar som ska ta kål på bakterierna i magen. Vetten tror nämligen att hon har fått en rejäl magsjuka.. Hoppas att det är så, så det inte är något värre.

Det som känns bra den här gången hon är dålig i magen är ju att hon har lite mer "fett" på kroppen att ta av. Sist hon hade en sån här magsläng så var hon ju så smal, så smal redan innan...
Idag har hon fått svälta och förhoppningsvis kommer hon att få börja äta risavkok imorgon. Som sagt, är hon inte bättre i morgon och har slutat kräkas så blir det en ny tripp till veterinären för röntgen.

Nu på kvällen så hade hon en liten period av "pigghet"... Busade lite med en leksak innan hon sjönk ihop i en hög igen. Har även pytsat i henne Resorb (vätskeersättning) så att hon inte bara får i sig vatten utan även salter och mineraler. Kanske var det det som hon vart lite pigg av där ett tag.... Men just nu så nussar hon och mattes hjärta gör ont.. Vill ju att min lilla vovve ska må bra....

Om det nu är magsjuka hon har så hoppas jag verkligen att hon inte smittar Java, så det blir rundgång här....

Just nu så sitter jag här i en hög i soffan och försöker slappna av.... Inte lätt när man själv inte mår bra + att man är lite orolig för lilla Apan...

Kan även berätta för intresserade att jag klarade av resan både till och hem från Vännäs... Men utan toa hos vetten så hade det inte gått, kan jag säga.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback