Första kvällen med gänget...

Nu på kvällen har vi haft våran första träff med "Sävargänget". Tyvärr var Bettan sjuk så vi var inte riktigt fullt manskap. Vi träffades kvart i åtta ute hos Annelies föräldrar. Dom har en paddock som vi tränade i. Kanonbra!! Marie hade varit i kontakt med ABF angående att göra träningen till en studiecirkel. ABF hade varit jättepå och tyckt att det var en kanonidè. Dom hade även börjat prata om att dom skulle kunna sponsra till en klubbstuga och kanske ev inomhusträning nu över vintern. Det låter ju bara för bra för att vara sant. Får se vad det blir av detta!!!!

Vi är ju alla på lite olika nivåer inom gruppen, alltså vi har kommit olika långt och så. Men oj så kul det var att få hjälpa andra med början av deras träning. Det är ju liksom halva nöjet på något vis. Alla ekipagen har fått "hemläxa" av mig och Åsa. Sånt som dom ska träna på till nästa gång.

Först ut var det Micke och Nemi (blandras husky/bordercollie). Där handlar det om att träna in kontakt i positionen sitt. Nemi är duktig att ta kontakt men är lite flaxig i blicken. Det finns så mkt annat som är intressant. :o) En för jäkla rolig och pigg hund som kan gå riktigt långt tror jag.

Nästa ekipage var Annelie och Ezzet (schäfer). Dom har kommit lite längre. Linförigheten ser fin ut positionsmässigt men man kunde önska lite mer kontakt. Efter lite coachning så vart även det bättre. Hemläxan där vart att träna starter utan gnäll och transport 1 till 2 steg med bibehållen 100% kontakt.

Barbro och Boyd (flat) är helt nybörjare inom hunderiet. Detta är Barbros första hund. Han är en sprallig ung kille som kanske inte riktigt har fått den styrning som han skulle ha behövt redan från början. Vi "ramade in" honom lite och satte enkla men väldigt tydliga regler för hur övningen skulle se ut. Alltså, sitt ner, håll truten och titta på matte.... Han fick komma ut två gånger för att intensifiera träningen lite. Kort och intensivt!! Vilken skillnad det blev. Hemläxan blev att träna vidare på samma sätt under veckan.

Kristin och Utzi (dobermann) har jag hjälpt tidigare med lydnadsträning. Har även hjälpt henne lite med "allmän inramning" av otroligt intensiv hund. Sen jag såg dom första gången så har dom kommit långt.. Mkt långt... 
Deras träning idag tyckte jag var lite rörig. Tyckte att Kristin tränade liksom allt och inget på nått sätt. Så hemläxan där vart att lägga upp sin lydnadsträning bättre och träna klart ett moment innan hon påbörjar ett nytt. Att ge Utzi en chans att förstå vad det är hon ska göra.

Marie och Ella (pointer) var nästa ekipage... Fy fasen vilken söt hund. Jag tror jag har blivit kär..... :o) Ella var som en magnet på godisen och det gick att styra henne precis hur man ville... :o) Det vi tränade på idag var att få till ingångar och hur positionen ska se ut i utgånsställning. Marie har ingen hundvana sedan tidigare så det är inte lätt att hålla ordning på armar och ben samtidigt som man ska hålla i koppel och sen ge godis också.. :o) Deras kontakt är jättefin och jag tror att det här kan bli hur bra som helst.

Tror att den här gruppen kan bli riktigt bra. Jättehärlig stämning och alla försöker hjälpa alla utifrån den erfarenhet man har. Precis som det ska vara i en träningsgrupp....

Åsa och jag har ju också tränat. Åsa var väl inte riktigt nöjd, Java var lite mer ljudlig än vanligt. Men jag tyckte att det såg fint ut och deras position i transporterna är helt underbar.

Accta och jag har kört två lydnadspass idag. Ett mitt på dagen när jag hade några lediga timmar från jobbet. Det passet var ett riktigt skitpass men ack så viktigt tror jag. Hon var seg och trög, tror att jag har sänkt henne lite för mkt, så på träningen på kvällen så höjde jag henne igen. Fick då lite ljud som ett brev på posten. Men jag väntade ut henne och sa till henne när jag tyckte att det behövdes och till slut så tycker jag att hon gick riktigt fint. Och tyst!! Min stora utmaning just nu är att hitta rätt balans mellan krav och beröm. Tillräckligt mkt krav för att hon ska gå tyst, uppmärksamt och frågande, men även så pass mkt beröm att hon känns "med" och "på".... En jävla svår balans och gränsen däremellan är hårfin på den här vovven. Men förhoppningsvis kommer jag att hitta rätt så småningom.

I morgon efter jobbet så åker vi till Skellefteå. Vi ska hälsa på Åsas mamma över helgen. Skulle gissa att det blir en del hundträning också. Tror även att jag ska gå ut och traska lite på gatorna där på kvällarna. Bra för Accta att få lite träning på helt okända platser. Alltså att bara gå i koppel och så....

Kommer nog inte att hinna skriva nått mer här innan vi far, så jag önskar redan nu alla en riktigt härlig helg.... :o)

¤ Att kunna behålla sina vänner, är en större konst än att vinna dem ¤


Kommentarer
Postat av: Magnus

Om ni ändå ska upp till Skellefte så kan ni ju höra av er så kan vi ta en prommis på Vitberget.

Magnus, Camilla&Avanti

2007-11-30 @ 10:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback