"Kennelläger" och "Valpen som Gud glömde"....

Då var vi hemkomna från kennellägret i Myckelgensjö.. För er som inte vet vart det ligger så ska jag snabbt förklara. Det ligger ca 7 mil från Ö-vik inåt landet.... Där träffas vi Raskaboare en hel vecka om året och umgås och tränar hund. Det är total avkoppling från tv, radio, telefoner och annat.... Man har ingen aning om vad som händer i övriga världen, man är bara totalt uppslukad av hundträning och härliga människor... Med andra ord, total semester..... :o)

Veckan startade med kärt återseende av allt "gammalt" folk som varit med förr... Det blev mkt kackel och kramar.. Kul även att få träffa dom nya hussarna och mattarna till A-kullen. Några har vi träffat undertiden valparna låg i valplådan, andra var det första gången man träffade... Jättekul!!!

Under veckan har vi hunnit med en hel del träning och på något konstigt sätt så känns det som om vi har utnyttjat tiden bättre i år än vad vi har gjort alla andra år, detta trots att vi fakiskt har sovit lite längre på morgonen och vissa dagar inte ens klivit upp förns vid 9.00... Hur går det till???

Jag har inte tänkt att gå in på alla träningspass och berätta hur det har gått och vad vi har gjort, för då skulle jag få sitta här en vecka och skriva... :o) Men jag kan göra en liten sammanfattning av min och Acctas träning. Jag har lagt en hel del krut på spåret.... Det har spårats nästan varje dag och för varje dag som gått har jag sett en positiv förbättring i spårnoggranhet och även "apportintresse" i spåret... Har haft jättebra hjälp av mina två "coacher", spårgurun Bengt och alltiallogurun Janne (Jan Gyllensten).... Tusen tack till er för all hjälp, alla goda råd och intressanta diskussioner!!!!

Lydnaden har jag inte gjort så mkt med under veckan faktiskt, förutom att jag har fortsatt med lite kontakt och positionsträning... Även gjort lite lekträning och "komma tillbaka och lek med mig-träning"...

Accta har även fått tillfälle att få träffa och leka med sina syskon vilket hon har tyckt har varit jätteroligt. Hon och syrran Amber är som spegelbilder... Snorlika.... Första gången vi skulle släppa ihop dom så behöll jag halsbandet på på Accta för säkerhetsskull... Vill ju inte komma hem med fel valp, liksom... ;o) Men allt eftersom så lärde man sig se skillnaden... Men jag kan säga som så, när dom sitter brevid varandra i en bur i bilen och man ser dom framifrån så får jag nog titta länge om jag ska kunna skilja dom åt.... Helt sanslöst....

Accta har även träffat mamma Indra... Och nog tror jag att hon känner igen henne.... Och jisses vilken respekt hon hade.... Dom lekte jättefint tillsammans men om Indra tog upp en pinne och kryllade lite på nosen åt Accta så fanns det inte en chans i helvetet att hon skulle har försökt ta den (för det hade hon gjort om det hade varit Java) utan hon la sig snällt brevid och väntade på att mamma skulle tröttna och hon fick överta den... Fascinerande att se...

Hon har även fått träffa får och kossor för första gången... Kossorna brydde hon sig inte så mkt om, hon tyckte bara att dom luktade gott.... Men fåren.... Oj, dom var läskiga.... Första dagen skällde hon som en tok på dom, och ju mer hon skällde desto närmare kom dom.... Läskigt värre.... Men dag 2 hade hon lugnat sig och tyckte bara att dom var intressanta som sjutton... Visst, om dom gick emot henne och kom lite för nära så kunde raggen komma och hon bjäfsade lite mot dom, men inte annars...

Raskabomästerskapet gick av stapeln i onsdags och det var jättekul.... Det verkar även som om dom tävlande hade roligt och det är ju huvudsaken.... Vinnaren av tävlingen vart Pernilla och Jolin..... Grattis, grattis!!!!

Åsa och Java har ägnat veckan åt lydnad, spår och sök... Hur det har gått för dom får ni läsa i hennes blogg, för som sagt, om jag ska skriva in allt här så kommer det att ta en vecka, minst... :o)

Kameran har gått på högvarv... Vi har kommit hem med nästan 300 kort... Det kommer att ta tid att rensa och sortera dom kan jag gissa. Men så fort det arbetet är avklarat så kommer det att komma ut kort i galleriet på hemsidan. Förhoppningsvis hinner vi göra det innan vi far söderut igen. Vi ska ju ner till Orust och hälsa på min pappa...

Valpen som Gud glömde, tänker ni säkert nu... Vad handlar det om?? Jo, det ska jag berätta.... Vi satt i bilen hem och planerade hur lugnt och skönt vi skulle ha det nu på kvällen. Packa upp lite, tvätta någon tvätt och sedan krascha i soffan.... Trötta hundar som lugnt skulle gå och lägga sig efter en hel vecka av träning och liknande... Jo, tjena.... Från att vi kom hem (vid 17.00 tiden) till kl 21.00 höll hon igång allan... Det kutades av och an, lektes med leksaker, kutade runt som en tok i trädgården, hängde och slängde i Java, bet i oss mattar, ja, man kan säga att hon var allmänt störig.... Helt galen, kanske beskriver det bättre.... Så vid 21.00 tiden gav jag upp.... Jag tog med mig henne upp till sjön där vi gick en promenad, sedan lekte vi kamplekar och "komma tillbaka till mig med saker-leken" och tränade lydnad.... En timme senare kom vi hem och efter ca 10 min sov hon som en gris..... Scchhheeeuuuussssseesss...... Man kan ju tycka att hon skulle vara trött efter en vecka med aktiviteter hela dagarna, men icke då....

Och nu är hon igång igen och terroriserar Java stackarn.... Nä, det är dags att ta ut henne på en pink och sen i säng.... Vi mattar är jättetrötta och nu bestämmer vi att det SKA hundarna också vara..... Sovdags!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback