I det närmaste en religiös upplevelse...

Oj, oj, oj, nu har vi kommit hem från Ö-vik. Har varit på en helhelg med Jan Gyllensten, alias våran Janne. Helgen gick i mentalitetens tecken.

Helgen började med att vi for ner till kennelmamma Lisa på fredag kväll efter jobbet. Där fanns även Pernilla/Raskabo Jolin och Eva/Raskabo Indra. Vi åt pizza och pratade in på småtimmarna.

Lördag morgon for vi till Folket hus, tror jag iaf att det var, där en föreläsning med Janne skulle vara från 9:30 - 16:00. Där gick vi igenom hundars mentalitet kopplade till vardag och träning. MYCKET intressant. Mitt i allt detta så berättade han erfarenheter och anekdoter från hans långa arbete med hundar inom polisen och övrig erfarenhet med hund. Det var mycket allvar och många skratt. På föreläsningen hade även fler Raskaboare slutit upp, dom flesta for hem efteråt men Pelle/Raskabo Isca följde med hem till Lisa på kvällen, för dom skulle även vara med på söndagens föreläsning.
Janne avslutade dagen med att ödmjukt säga att det som han hade pratat om var hans sätt att se på hund och att man inte var "tvungen" att tycka som han. Men en sak kan jag säga, JAG KÖPER HELA KONCEPTET!!!

Första gången jag träffade Janne var i somras när han var med på Raskabolägret i Myckelgensjö. Jag har aldrig träffat på en mer ödmjuk människa med ett så stort kunnande inom hund. Han fascinerade mig totalt. Så när kennelmamma Lisa berättade att han skulle komma till Ö-vik så tvekade jag aldrig en sekund på om jag ville åka dit eller ej.

Efter föreläsningen for vi hem till kennelmamma Lisa där vi åt tacos och diskuterade igenom dagen och alla våra tankar vi hade.

Söndagen kom och den dagen var egentligen bara till för instruktörerna inom Ö-vik brukshundklubb, men eftersom kennelmamma Lisa var den som ordnat denna helgen så hade även Raskaboarna förmånen att få vara med även denna dagen.
Vi for ut till klubben där vi skulle vara hela dagen. Janne startade upp med att fråga om vi hade några frågor angående gårdagen och vi diskuterade lite runt omkring det. Sen var det dags! Åsa/Java och Pelle/Isca var två av dagens fyra hundar som skulle analyseras.

Åsa och Java var först ut och här var det bristen på koncentration som skulle tittas på. Och det var väl här som jag verkligen fick min första religiösa upplevelse. Jannes ödmjuka sätt gentimot föraren och konkreta tips och synpunkter angående "problemet" som skulle lösas var verkligen pricken över i:et. Har inte tänkt att gå in på detaljer här, för då kommer detta inlägg att bli flera hundra meter långt. Men så mycket kan jag säga, min kunskapsbank och "verktygslåda" angående hund och hundträning har ökat med 100 %.

Pelle och Isca var hund nummer två. Här var problemet lite annorlunda, lite koncentrationsproblem, men det stora problemet var en "gammal konflikt" som Pelle och Isca har haft. Detta löstes mycket lätt och smidigt och Pelle har fått dom verktyg han behöver för att kunna fortsätta sin träning och förbättra sin relation med Isca.

Dom två övriga hundar bestod av en lite ängslig spaniel som var ganska socialt osäker och hade svårt att leka med matte och en schäfer hane i värsta moppeåldern som hade stora problem med aggression mot andra hundar och som även svarade upp mot sin husse.

Mellan varje hund gick vi in och värmde oss i stugan och pratade igenom det vi hade sett, det vi hade fixat till och det som var kvar att fixas. Där presenterades även den nya hunden/föraren som var på tur.

Ja, detta var en underbar helg och jag är såååå ledsen att den redan är slut. Jag hoppas verkligen att Janne även kommer på vårt kennelläger i sommar. Ser fram emot att få lära mer av honom och ta del av hans stora "verktygslåda"

Jag har blivit religiös! Jag tror inte på Gud, utan på JAN GYLLENSTEN.

Åsa Java och Janne
Janne studerar vad Åsa och Java har för relation med varandra

Åsa och Java kampar
Både matte och Java har skitskoj!!!

Arro och Jan
Janne visar övningar på sin egen hund Arro

Indra hos Lisa
Raskabo Indra

Fedra
Kennelmamma Lisas drygt 1-åriga tik, Raskabo Fedra

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det värmer mitt uppfödarhjärta att du gillade helgen i Övik. Nu hade jag inte trott något annat, men alltid lika skönt att få det bekräftat.

Kul att Fedra fick vara med på bild också!

kram Lisa

2007-02-12 @ 21:31:15
Postat av: D

Fina hundar:) Våra hälsar*ler*

// D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback