Lyckad träning...

Även idag tog vi det lugnt på förmiddagen.... Låg länge i sängen och kollade tv och myste... Efter att ha "matat snabeldraken", som någon så fyndigt skrev, for vi ut på en prommis.... Efter promenaden lämnade jag av Java hemma hos Åsa och tog med mig Accta ut för ett lydnadspass.
Funderade en stund på vart jag skulle fara, vill ju inte vara på samma ställe och träna hela tiden... Efter en del funderande kom jag på att jag ville kolla hur det såg ut borta på en liten fotbollsplan i utkanten av Sävar. Vi var mkt där i somras och tränade men när snön kom så letade vi upp andra ställen som var plogade och så... Men eftersom vi knappt har någon snö nu så var det utmärkt underlag att träna på.... Lite frostigt bara...

Så fort jag tog ut henne ur bilen så kände jag att det skulle gå riktigt bra. Hon var "på" utan att vara för "på".. Alldeles lagom.... Vi körde lite fritt följ med fokus på position i transport och raka halter, läggande under gång och sitt kvar... Idag körde vi bara med extern belöning och det funkade kanonbra.. Hon har fattat det där nu och klarar av att fokusera på mig utan att tänka på leksaken. Hon var nästan helt tyst hela passet, bara någon gång som det kom ett litet startpip i transporten men det gick lätt att få tyst på henne.
Ja, vi hade rent av ett skitroligt pass tillsammans... Krav och fokusering under momenten och jätteroligt och lek som förstärkning. Jag säger det en gång till, nu vet jag att det går att ha roligt samtidigt som man ställer krav.. Och jag vet också att Accta pallar med trycket. Nu gäller det bara att få till detta varje gång man tränar, och det är det som är det svåra...

Väl hemma igen har Accta sovit som en gris... Tröttsamt, sa hon..

Badet med specialschampot har inte hjälpt något, snarare tvärt om... Men nu vet jag det iaf och kan berätta det för vetten... Har undersökt hennes hud ganska ordentligt idag och efter att ha pratat med Eva (Indras matte) så är jag lite lur på att hon har fått svamp som har satt sig runt analen... Ser att hon har blivit så där roströd där som dom kan bli i tassarna när dom får svamp där... Det skulle i så fall förklara varför hon kliar sig mkt runt munnen och även på andra ställen.... Om svampen börjar vid analen och hon är där och kliar med munnen, sen kliar hon med tassen på munnen och sen kliar sig på andra ställen så sprider hon runt svampen på hela kroppen... Kan vara en förklaring som jag ska diskutera med vetten på tisdag. Svamp uppkommer ju när kroppen inte riktigt är i balans och det kan vara en förklaring till varför det kom under löpen, strax efter hon åt antibiotika för maginfektionen hon åkte på....
Ja, det kanske är långsökt, vad vet jag... Men det kan ju helt klart vara värt att ta upp med vetten.... Vi får väl se vad som händer och sägs på tisdag... Då ska vi även kolla hur det är med ögonen. Nu har vi slutat med antibiotikan och har bara kortisonögondroppar. Tycker att det röda helt klart har blivit mkt mindre och det kommer inget kladd längre. Men hur det ser ut längre in kan bara vetten se.

Usch, på min beskrivning av Acctas "besvär" så låter det som om hon ser skruttig ut.... Men det gör hon inte.. Hade det inte varit för att hon har kliat sig så hade jag inte märkt nått.. Och det som är så fascinerande är att hennes päls är i sån fin kvalitet. Hon är skinande blank och fin... Ja, skumt är det...

Imorgon ska vi nog åka ut till klubben och träna. Bra att växla träningsställen, och på klubben har vi ju inte varit så hemskt mkt.

¤ Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund ¤

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback