Duktig vovve...

Fasen vad kallt det har varit idag. Gick en promenad innan jobbet och som tur var så hade jag varit förutseende och tagit på mig dunjackan. Den hade jag verkligen användning av... Det blåste halv stormstyrka och så snöade det. Inte sån snö som lägger sig direkt, men tillräckligt mycket och hårt för att det ska göra ont i ansiktet. Fick t o m dra på mig huvan på jackan. Huvva, och jag som hade ställt in mig på vår.... Men dom säger ju att det ska vara så här hela påsken, så än är det inte läge att stoppa undan vinterkläderna tydligen.

Idag har Java varit en duktig vovve. När Åsa kom hem från jobbet så råkade Java i sin glädje hamna ute på uppfarten och precis då kom det en hund med ägare gåendes förbi. Vad gjorde Java??? Jo, raggen kom upp och där stod hon bara och tittade. Kändes mycket skönt.
Det är nämligen så att vi har blivit "anklagade" för att ha släppt henne vind för våg efter en annan hund i somras som gick förbi våran uppfart.
Det som hände var: Åsa var längst inne i garaget bakom en presenning som vi hade hängt upp på tork, garageporten var lite öppen. Helt plötsligt kom det ett avgrundsvrål från Java som rusade ut och fram till en hund utanför. Den hunden slet sig ur sitt halsband och sprang iväg med en vansinnig Java efter. Inget allvarligt hände, utan Java jagade "bara" bort hunden och Åsa ursäktade sig för den andra ägaren. Det som vi funderade på var ju varför Java hade reagerat så där, inte likt henne. Eftersom vi inte såg vad som hände från början så har vi spekulerat vad vi tror. Antagligen så är det så här. Den andra hunden gick i fullt utdraget flexi (det vet vi) och vi antar att den inte bara gick förbi på gatan utan har gått upp på vår uppfart och kikat in i garaget, varav Java fått spel och skulle försvara "sitt revir".... Det ursäktar inte hennes beteende men det förklarar en del.
Därför var det väldigt skönt att se att hon inte rusade ut efter hunden som bara gick förbi nedanför vår garageuppfart idag. Detta gör också att vi blir mer säkra på att den andra hunden hade varit upp till vårt garage. Nåja, hur som helst så kändes det jättebra...

Sen idag har vi varit ute och plockat skit i trädgården. Det finns vissa hundar som springer lösa hur som helst i vårt villaområde och av någon anledning så går dom in på vår tomt och skiter. En har t o m skitit PÅ vår altan. Den hunden såg jag och jag jagade då iväg den med hjälp av ett vedträ. Det var en golden. Jag längtar tills vi får upp vårt staket runt hela tomten. I somras hann vi bara med 3/4 delar, så det är fortfarande öppet mot skogen. Så fort tjälen går ur backen så ska det bli prio nummer ett. Sen känns det ju också skönt med ett staket när man får hem lilla Apan... Då blir det en tydlig gräns...

Kanske dags att avslöja hennes "riktiga" namn som ska stå i stamtavlan..... *trumvirvel* Hon kommer att heta Accta..... :o) Raskabo Accta...... Men Apan kommer nog att hänga med som smekis....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback