Över stock och sten...

Java sommaren 04
Java i sin älskade skog där man kan springa fort, fort.....


Jag tänkte på en sak när jag gick en runda i skogen idag. Det är helt sanslöst vad hundar nyttjar sin kropp till fullo. I alla fall gör Java det. Från det att man släpper lös henne så är det full rulle över stock och sten. Hon flyger fram som en vettvilling och verkar inte det minsta brydd över att det är stora stenbumlingar, stubbar, rishögar, stockar och myrstackar som hon forcerar som den värsta bulldozer. Man märker att hon är van vid att röra sig i skog och mark. Kanske beror det på att vi har gått mkt i orörd skog, alltså vikt av från stigar och vägar och bara gått rätt ut i skogen. Sen har kanske sökträningen sin del i det hela också. Jag kommer aldrig att glömma en sökträning i somras när hon sprang rakt in i en omkullfallen stock.....

"Braaak".... "Nähä, den gick inte av på mitten....... Bäst att backa två steg så jag kan hoppa över den"

Hon tycktes tänka så och sen for hon vidare som om ingenting hade hänt. Hade man gjort något liknande själv hade man säkert legat däckad och halvt sönderslagen. Men inte Java inte..... Hon var fullt inställd på att hitta busar i skogen.

Hur som helst, det vart en ganska kort promenad idag, åtminstone ifall Java får säga sitt tycke. Vädret var underbart, +8 grader och strålande solsken. Vinden bet något, så det känns att det är höst. Hade det inte varit för den här jäkla förkylningen så hade det helt klart blivit en längre promenad än den timma vi var ute. Raskare tempo hade jag nog med kunnat erbjuda. Som plåster på såren fick hon avnjuta ett smaskigt grisöra ute på gräsmattan när vi kom hem. Verkade som om den mutan vart godkänd.

Nåja, Java är nu anmäld till en temakväll på brukshundklubben. Den handlar om tävlingslydnad för dom som har kommit igång med sitt tävlande och siktar uppåt.... Och det gör man väl alltid. Hoppas att den kan ge något... Det är iaf intressant att träffa andra tävlande och utbyta erfarenheter. Nu är det ju min fru och Java som kommer att gå på den här temakvällen, men jag hade nog tänkt att hänga med på ett hörn och titta. Alltid lär man sig något nytt.

Kommentarer
Postat av: Kerstin Forsell

Hej Camilla!
Det var ju en jättefin blogg. Vilket arbete du har lagt ned. Det förutsätter ju också att man är duktig på dator. Roligt att se att Jaxon också fick vara med.
Kram Kerstin

2007-01-10 @ 15:46:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback