En helt vanligt torsdag...

.... slutade med ett akutbesök hos veterinären. Jag blir så trött...

Det hela började med att jag for på jobbet. Lämnade dom hemma som vanligt för att sedan åka och hämta dom på lunchen. När jag hämtade dom upptäckte jag att Accta var lite svullen under ögat. Tänkte inte mer på det utan dom fick gå ut och rasta sig och sedan for vi till jobbet. När jag hade tagit in dom i personalrummet så tittade jag lite närmare på henne och då såg jag att hon hade svullnat upp lite på nosen. Sen fick jag en kund och så pratade jag lite med min chef efter det. När jag sedan gick och tittade till dom igen så såg hon ut som en bullterrier i ansiktet. Jag vart ju naturligtvis skitorolig och efter ett samtal med chefen så kom vi överens om att jag skulle fara från jobbet och åka till veterinären.

Hämtade upp Åsa på jobbet och sen begav vi oss till Vännäs veterinärstation. Vi hade tur och fick komma in nästan på en gång. Blev jätteglad när jag såg vilken veterinär vi skulle få. Det var Lisa som hade jouren och det var hon som hade hand om mig och Zelda under hela hennes korsbandsskada. Det var även hon som var med när vi avlivade henne. Älskar verkligen den veterinären. Hon är trevlig, kunnig och bryr sig om både människa och vovve.

När hon såg Accta så sa hon att om det hade varit sommar så hade hon trott att hon hade blivit ormbiten, så svullen var hon. Tempen togs och den var normal. Hon såg fin ut i tandköttet och i munnen. Inga andningssvårigheter eller allmänpåverkan.. Men vad sjutton kom svullnaden ifrån? Vi antar att det är någon form av allergisk reaktion. Men på vad??
Vad kan hon ha reagerat på när hon låg i buren medans jag var på jobbet? Har hon kommit i kontakt med något under promenaden innan?? Eller har det kommit in en slö geting?? Ja, det lär vi väl aldrig få svar på.

Kontentan av besöket, förutom att vi blev 900 kr fattigare, blev en kortisonspruta + att hon ska äta kortison i några dagar. Lisa kollade även på hennes utslag och hon trodde inte att det var hormonutslag, utan något annat. Accta ska få äta penicillin i 10 dagar och så får vi se om det går över. Det kan vara en hudinfektion. Går det inte över så ska vi tillbaka och göra en utredning. Det som står först på listan då är att kolla så att det inte är skabb och sen blir det en allergiutredning. Men vi får hoppas att det går över nu med medicinen.

Ja, herregud, vad ska man säga?? Kan vi inte få ha friska hundar någon gång?? Dom senaste tio åren har vi gått igenom kronisk bukspottsinflammation, benbrott, förgiftning, korsbandskada + en hel del av halsinfektioner, urinvägsinfektioner och en massa sånt. Kan man inte bara få vara ifred någon gång?

Ja ja, nu har jag fått klaga lite... Man kanske ändå ska skatta sig lycklig. Det finns folk som åker till veterinären och får reda på att deras hundar har cancer och liknande och bara har en kort tid kvar att leva... Och tänker man på det, så vad är väl lite klåda??

¤ Om du grips av panik, se till att gripas av konstruktiv panik ¤

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie och Qurre

Halloj!

Men så trist! Hoppas att det bara var något tillfälligt och hon svarar bra på medicinen så ni inte behöver gå vidare med nån utredning.

Krya på kram från oss

2007-11-16 @ 11:36:27
Postat av: Jaana och Imsa

Hejsan!
Hoppas det är nåt tillfälligt, krya på er!
Jag har inte varit in på din sida på ett tag, blev mkt avundsjuk på eran träning i Ö-vik...*grymt* skulle gärna vilja bo på närmare håll...:-)
Sköt om er alla!!

2007-11-16 @ 16:43:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback