Nu är lilla hjärtat trött...

Dagen började med välbehövlig sovmorgon. När Åsa kom hem från jobbet så gav hon vovvarna frukost och pinkade dom, sen fick dom snällt följa med upp och sova vidare en stund till. Det verkade visserligen inte som om dom hade något emot det, för det snarkades från två håll ganska fort. :o)

Tror att jag sov till strax efter 10, sen gick jag upp och bara tog det lugnt ett tag. Efter en skön slapparmorgon for jag ut med vovvarna i skogen för en promenad. Gick inte särskilt långt men var ändå ute i ca 40 min. Riktigt härligt väder, +4 grader och lite disigt. När jag kom tillbaka hade Åsa vaknat och hunnit duscha t o m, så det var bara att packa in i bilen och sätta fart mot Ö-vik.

Vi träffades på parkeringen vid bilprovningen och vi kom lagom nog dit samtidigt allihop. Det var Janne/Arro, Lisa/Fedra, Susa/Freia och Björne/"med sin polismajonäs" och så var det vi då. :o)

Majonäsen fick först ett litet "polisuppdrag"... En "Elling" hade synts i området och majonäsen fick i uppdrag att hitta honom och lämna tillbaka honom oskadd. Detta klarade han galant... ;o)

Sen tog lydnaden vid. Arro och Fedra fick komma ut som första par. Det tränades bl a metallapportering, framåtsändande och fritt följ.

Efter det så var det Åsa och Javas tur. Det tränades, funderades och diskuterades och till slut kom vi (Janne) fram till att Java nog är en sån hund som bara ska jobbas mot en kravfas utan belöningar. Alltså utan kongbelöning under själva momenten. Belöning under momenten blir smekning och röst, sedan tar man henne ur situationen och leker/belönar och har mysigt. Sen blir det in under krav igen. Java svarade kanon på detta och jag tror att detta är melodin för både henne och Åsa. Dom hade ett superfint samarbete och Java jobbade tyst och koncentrerat. Snyggt jobbat!!!

Under tiden så hade Susa och Freia smygit sig ut och tränade för fullt under överseende av kennelmamman. Så tyvärr fick vi inte se så mkt utav deras lydnad. Men vi fick höra att det hade gått bättre och bättre, och mot slutet hade det sett riktigt bra ut...

Sen var det min och Acctas tur. Pratade lite med Janne innan om vad jag ville få ut av träningen och vi diskuterad ihop oss om hur vi skulle lägga upp det. Krutet skulle läggas på ökad kravfas.
Sen fick mitt lilla hjärta sig en lydnad hon nog sent kommer att glömma. Kravet höjdes och belöningarna (bollbelöningarna) fick lite mindre utrymme. Plötsligt fick jag en vovve som vart mer koncentrerad och nästan lite frågande: "Gjorde jag rätt nu matte??".. Precis som jag ville... Så nu vet jag hur jag ska lägga upp träningarna i veckan. Har tyckt att det har varit svårt att lägga henne i rätt kravfas med tanke på hennes ålder, men Janne fick mig att inse ett och annat och det gick upp några Liljeholmens idag.... Tack så mkt för hjälpen Janne!!! Det är guld värt!!!
Passet avslutades med en "sitt kvar" övning där det kastades bollar och kongar, folk for omkring i indiandans runt henne och det klappades händer och tjoades... Samtidigt som detta pågick krävde jag hennes koncentration på mig och utmanade henne genom att gå utom synhåll, gå runt henne och ställa mig bakom henne med krav på bibehållen ögonkontakt. Jättesvårt, sa Accta.... Hon var på väg upp någon gång, men ett "Nej, sitt kvar" höll henne på plats. Duktig kicka!!! Är jättenöjd med henne idag och hon har varit såååå duktig...

Åsa, Susa och jag for sedan förbi på Obs och inhandlade kvällen middag som blev tacos. Sen for vi hem till Lisa och Janne och lagade mat. Jag tog med mig Accta in för jag ville inte att hon skulle ligga i bilen och kanske få för sig att hon skulle klia på sina utslag. Hon kikade runt där inne och sniffade lite mot Arro och Fedra som var bakom ett kompostgaller, sen sjönk hon ihop på golvet och somnade. Tror nog att dagens träning tog rätt hårt på henne. Tänk vad härligt det är att ha en nöjd och trött hund liggandes vid sina fötter.... :o)

Under middagen pratades det en hel del hund och dagens träning gicks igenom. Vi pratade även en del skydds. Tanken är ju att jag och Accta ska ge oss in på den banan så småningom. Janne hade som vanligt en hel del bra tips och tankar och även här gick det upp en hel del Liljeholmens. Han berättade om sin syn på skyddet och hur det kan tränas och allt låter bara så jäkla självklart... Så jag kommer att köra "the Janneway" även där.... Absolut!!!

Så nu ska det fortsättas tränas här i veckan och till helgen ska vi ner och ha uppföljning. Vi kommer då att vara där hela helgen och jag gissar på att det blir lite vin på lördag kväll... ;o)

Men nu är klockan natten och Åsa och vovvarna sover djupt. Åsa ska jobba imorgon, börjar kl 7, men jag är ledig. Skönt med en till ledig dag... Ska fixa lite ärenden, promenera vovvar och så ska jag åka förbi på jobbet en liten sväng. Skulle tippa på att jag åker ut till klubben en sväng också. Tror att jag vill träna själv imorgon. Vill Åsa träna på kvällen så kan jag ju följa med och hjälpa henne och så får Accta ledigt då. :o) Tror att hon kan behöva det, hon har fått en hel del att tänka på i sin lydnadsträning. :o)

Innan jag gör natten så vill jag gratulera Susa och Freia till godkänt inträdesprov för räddningshund. Skickar även ett grattis till Affe och Fenya som har fått uppflytt till lägre spår i helgen. Grattis!!!!!!!!

¤ En del människor är så snåla att de inte ens skänker någon en tanke ¤

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback