Idag skulle jag inte klivit upp.....

Dagen började bra. Jag och Java upp på strålande humör, sök i Kulla stod på menyn. 7 tappra var vi som samlades kl 10. Vallningen gick fort och rätt som det var så hittade jag mig själv ute i skogen som första figge till första hund. Hunden kom, markerade och kom på påvis. Vi lekte med kongar och sen skulle vi in till stigen igen. När vi kom dit så insåg jag........ "scchhiiiit, jag har tappat komradion" När dom for iväg på nästa påvis så älgade jag ut i skogen...... NÄ, ingen komradio så långt ögat kunde nå..... Pinsamt.... Ok, om man tappar bort sina egna grejer, men inte andras.... Så när dom hade tränat färdigt så var det bara att ut i rutan och söka. Som tur var så var det någon som hittade den.... Phhhhuuuuu....

Lite senare hittade jag mig själv som första figge för nästa vovve..... Denna gång tog jag inte med mig någon komradio ut kan jag påpeka. Nu var jackan fylld av två bitstockar istället. Vovven kom, skällde och jag skulle alldeles till att kliva ur legan och belöna, när jag fastnade med foten i en gren och hamnade på alla fyra framför hunden. Problemet var att stockarna hade ramlat ut båda två och vovven högg dom och sen cirklade hon runt mig med svansen rakt upp, stolt som en tupp. Det var då jag på allvar insåg att jag aldrig skulle ha klivit upp i morse. Denna gång kom husse till min räddning och tog av en mäkta stolt vovve sina dyrt förvärvade leksaker.

Näst sist så körde jag och Java. Och det är var ingen bra dag för oss. Hade henne jättefint i handen ända till det var ca 10 m kvar till stigen, så började hon dra som en ursinnig och jag fick verkligen ingen kontakt med henne över huvud taget. *suck* Nåja, det blir bättre när vi har fått komma igång tänkte jag. Ställde upp och skickade mot första figgen. Java ut, hittade figgen och kom tillbaka..... Men vad hade hon i munnen?? En lösrulle? Jag hade inte sagt nått om några lösrullar...... Nåväl, duktigt vovve, hon hade ju inte gjort nått fel, och så for vi ut på påviset...
Väl tillbaka på stigen så gjorde jag klart för stigvakten att vi INTE skulle köra med några lösrullar idag och att han skulle säga det till figgarna i komradion. Hon har den fasta på sig och den fungerar alldeles utmärkt.
Ställde upp för nästa figg. Skickar och hon går ut rakt och fint. MEN kommer tillbaka utan rulle. Ok, tänkte jag. Hon kanske inte gick tillräckligt djupt. Skickade igen och samma fina raka skick. Java kommer tillbaka, men vad har hon i munnen??? En KONG!!!! "Vad faan gör jag nu då" sa jag högt medans jag klappade på en kongtuggandes vovve som stod brevid mig. Kan ju berätta att jag starkt funderade på att bryta här och åka hem och slicka mina sår. Men vi tog oss ut till figgen iaf och hon berättade att Java hade varit fram och markerat, så hon trodde att Java kom på påvis andra gången. *suck* Sa till figgen att visst, Java kan komma på löst påvis, men då har hon ALLTID påvisningskopplet på sig.

Vid det här laget så var Java så vimsig så hon knappt visste vad hon hette och jag fick verkligen noll kontakt med henne på vägen in till stigen. Men jag tog mig i kragen och tänkte att nu kan det väl inte gå mer fel.
Ställde upp för nästa figg. Skickade och hon for rakt och fint fram till figgen och där nosade hon på henne och kom tillbaka till mig. HJÄLP, tänkte jag... Nu har jag snurrat till det för henne så att hon inte vet vad hon ska göra....  Tog lugnt tillbaka henne till samma ställe som jag hade skickat på, och skickade om. Samma fina raka skick och när hon kom fram till figgen så ställde hon sig och tittade på mig, precis som : ALLVARLIGT matte, vad vill du att jag ska göra egentligen..... Men efter några sekunders betänketid så fattade hon rätt beslut och plockade upp den fasta rullen. ÄNTLIGEN!!!!

Efter det fick hon tre figgar till och alla dom gick bra, som tur va..... För det hade inte behövts så mycket mer för mig den här dagen för att jag skulle packa ihop och åka hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback